Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
hamburger overlay

Thuiswerken en diabetes in coronatijd

 

Zoals veel mensen werkte ik de afgelopen maanden door corona volledig thuis. In deze blog vertel ik je wat voor impact dit had op mijn diabetes en hoe ik omging met thuiswerken in coronatijd.

Vier dagen in de week werk ik als marktonderzoeker voor een internationaal bedrijf in Rotterdam. Door de COVID-19 pandemie werkte iedereen van ons kantoor sinds medio maart volledig thuis. Voor die tijd werkte ik ook weleens een dag thuis, dus het was niet helemaal nieuw. En gelukkig kan ik mijn werk prima vanuit huis doen. Volledig thuiswerken betekent wel een verandering in mijn vaste ritme en dat heeft impact op mijn diabetes.

Vaste routine

 

In de afgelopen jaren heb ik een routine voor mezelf ontwikkeld, waarbij ik op kantoorwerkdagen zo weinig mogelijk met mijn diabetes bezig hoef te zijn. Zo eet ik elke ochtend hetzelfde ontbijt en weet ik dat ik 25% minder insuline nodig heb dan mijn pomp berekent. Dit komt doordat ik direct na het ontbijt op de fiets stap naar het station en na aankomst in Rotterdam nog een stukje naar kantoor wandel. Ik neem mijn eigen lunch mee naar kantoor en de lekkere dingen die collega’s meebrengen, sla ik meestal af. Op deze manier maak ik het mijzelf niet al te ingewikkeld. Zo kan ik meestal grote bloedsuikerschommelingen voorkomen, zodat ik mij kan focussen op mijn werk.

 

Op zoek naar een nieuwe routine

Op thuiswerkdagen gaat het net even anders dan op kantoordagen en dus moest ik op zoek naar een nieuwe routine. Ik probeerde elke ochtend na het ontbijt een stukje te wandelen, maar het was wel even zoeken naar de goede lengte van het rondje en de hoeveelheid insuline die ik dan voor mijn ontbijt nodig heb.

 

Ook merk ik dat ik thuis niet altijd zin heb in de standaardlunch die ik altijd mee naar kantoor neem (2 volkoren boterhammen en een bakje kwark met rood fruit). Liever maak ik elke dag iets anders klaar. De ene dag volkorenbrood met een eitje, de andere dag een salade en weer een andere dag kwark met fruit. Die afwisseling is natuurlijk lekker en gezond, maar ook ingewikkelder. Bij mijn kantoorlunch hoef ik de koolhydraten niet meer te tellen terwijl dat bij deze lunch weer wel moest. Daarnaast worden koolhydraten uit een vette lunch met ei een stuk langzamer opgenomen dan de koolhydraten uit fruit, dus daar moest ik nu ook rekening mee houden.

 

Daarnaast merk ik dat ik bij een hypo sneller iets lekkers nam. Op kantoor heb ik altijd een rolletje dextro bij de hand en neem ik bij een dalende bloedsuiker 2 of 3 dextro tabletjes om niet in een hypo te komen. Thuis is het veel aantrekkelijker om iets lekkers te nemen: een glas koude ranja, een paar snoepjes, koekjes, een ijsje, crackers en noem zo maar op. Veel lekkerder dan Dextro, maar ook een stuk moeilijker te doseren.

 

Het was dus even zoeken naar een nieuwe balans. Maar thuiswerken heeft ook zeker voordelen: Ik kan namelijk beter mijn eigen ritme bepalen. Als ik een stijgende lijn op mijn Dexcom zag, ging ik sneller even een rondje wandelen dan wanneer ik op kantoor zou zitten. Bij een hypo nam ik nu echt even een pauze om bij te komen, terwijl ik op kantoor eigenlijk altijd door probeer te werken (tegen beter weten in). En na een nacht met hypo- of hyperalarmen kon ik nu makkelijker een uurtje langer blijven liggen, zodat ik met meer energie aan de dag begon.

 

Het thuiswerken betekent dus dat ik mijn eigen ritme beter kan volgen, maar het vraagt ook meer discipline en rekenwerk dan op kantoor. Inmiddels is deze thuiswerksituatie normaal voor mij geworden en zijn mijn bloedglucosewaarden beter dan toen ik op kantoor zat. Stiekem maakt dat me best een beetje nerveus voor als we straks wellicht weer (deels) naar kantoor gaan. Dan zal ik opnieuw een balans moeten vinden.

 

Hoe gaat het bij jullie? Merken jullie verschil in je diabetesmanagement sinds je (meer) thuis werkt? Laat het weten in de reacties!

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang meer nieuws over diabetes.

Delen

Opslaan onder: