Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Eenvoudige tips voor het testen van je bloedglucose

Het maakt niet uit of je je bloedglucosespiegel eenmaal per week, eenmaal per dag of zesmaal per dag test, dit is tenslotte afhankelijk van je therapie en je afspraken met je zorgverlener. Maar als je weet hoe je gemakkelijker en minder pijnlijk kan testen dan zal je wellicht vaker willen meten.

Voor mensen met diabetes is de kennis die je verkrijgt door vaker te testen belangrijk om je gezondheid beter onder controle te houden. Het helpt je om doordachte beslissingen te nemen over geneesmiddelen, voeding en lichaamsbeweging. Het helpt je ook om te gaan met de dagelijkse moeilijkheden van het leven met diabetes, je voelt dan waarschijnlijk elke dag beter en je verlaagt het risico op diabetescomplicaties in de toekomst.1 Hieronder volgen enkele tips om de best mogelijke resultaten te verkrijgen.

Wanneer moet je meten?
De standaardtijden om uw bloedglucose te meten, zijn:2

  • voor het ontbijt (nuchter)
  • voor de lunch/het avondeten
  • twee uur na een maaltijd
  • voordat je naar bed gaat
  • voor en na intensieve lichaamsbeweging
  • als je je niet goed voelt

Andere mogelijke aanleidingen waarbij je wat vaker kan gaan meten zijn:

  • wijzigingen in je normale routine als je op reis bent
  • wijziging of aanpassing van je insuline of medicatie
  • als je symptomen hebt van hoge of lage bloedglucose
  • als je zwanger bent of zwanger wilt worden
  • voor en na een chirurgische ingreep
  • na tandbehandelingen
  • bij ziekte
  • bij stress
  • voor de menstruatie

De prikplaats?

Was je handen en droog ze goed af voordat je in de zijkant van een vingertop prikt. Wissel van vingers en kanten zodat je geen eeltplekken krijgt, die het lastiger zouden kunnen maken om een goede bloeddruppel te verkrijgen. Je kunt ook op andere plaatsen van uw lichaam prikken, zoals uw onderarm of handpalm. Als je een Accu-Chek prikpen gebruikt dan zit er soms een apart dopje bij dat je speciaal gebruikt voor het prikken op andere plekken.

Bang voor naalden?

Ben je bang voor naalden? Je bent niet de enige. Helaas kan de stress die deze fobie met zich meebrengt gevolgen hebben voor je gezondheid en je angst kan voor jou een geldige reden lijken om je behandelingen of regelmatige bloedglucosemeting te ontwijken. Aangezien je medicatie ontwijken geen optie is, volgen hier een aantal mogelijkheden om vertrouwd te raken met naalden.

  • Vraag je arts of apotheker om je de snelste, minst pijnlijke manier voor een vingerprik te laten zien.
  • Gebruik een prikpen. De naalden zijn heel fijn en speciaal gecoat om gemakkelijker te kunnen prikken.
  • Gebruik bij elke test een nieuw lancet. De tip van een gebruikte naald kan stomp worden of buigen als hij vaker wordt gebruikt.
  • Insulinepompgebruikers moeten hun infusieplaats elke 2-3 dagen wisselen en kunnen de injectieplaats verdoven met ijs.
  • Als je bloed laat afnemen door een laboratoriummedewerker, laat het hem dan weten als medisch personeel in het verleden moeite heeft gehad om een ader te vinden.

Bewaar uw teststrips op de juiste manier.

Hoewel Accu-Chek teststrips gemakkelijk te gebruiken zijn, moet je er toch goed zorg voor dragen om zo nauwkeurig mogelijke resultaten te krijgen. Bewaar ze op kamertemperatuur (niet te warm of te koud) en in de oorspronkelijke verpakking. De dop van de verpakking moet direct na het paken van een teststrip gesloten worden om te voorkomen dat de strips door vocht worden aangetast. Houd ook rekening met de houdbaarheidsdatum. Die staat vermeld op het etiket van de verpakking van de teststrips (“te gebruiken voor”).

Ontdek wat wel en niet werkt.

Zijn je testresultaten te hoog of te laag, maar je voelt zich prima? Of liggen je testresultaten binnen de normale grenzen, maar je voelt zich niet lekker? Veeg de resultaten niet zomaar van tafel. Was je handen, test opnieuw en kijk of de waarden hetzelfde zijn voordat u actie onderneemt Vergelijk de resultaten gedurende dagen en weken met de voorafgaande resultaten. Noteer het als je ziek was, alcohol gedronken had, een stressvolle ervaring had of net gesport had, of als er andere, vergelijkbare gebeurtenissen waren die ook je bloedglucose kunnen beïnvloeden.3

Voor een goed diabetesbeheer bieden we ook digitale hulpmiddelen aan om je te helpen je bloedglucoseresultaten beter te begrijpen. De Accu-Chek SmartPix Software bijvoorbeeld. Deze laat je toe om samen met je zorgverlener patronen te herkennen. Zo kan je zien hoe stress, voeding of lichaamsbeweging je bloedglucoseresultaten beïnvloeden. Bespreek de testresultaten om te controleren of u correct test en handelt.

1 International Diabetes Federation. Diabetes education module 1.2, 2011: Self Management Education. Beschikbaar op: http://www.idf.org/education/resources/modules-2011/download Geraadpleegd op 30 juni 2015.

2 Diabetes Australia. Blood Glucose Monitoring. Beschikbaar op: http://www.diabetesaustralia.com.au/Living-with-Diabetes/Type-1-Diabetes/Managing-Type-1-Diabetes/Blood-Glucose-Monitoring Geraadpleegd op 30 juni 2015.

3 Diabetes UK. What Affects Blood Sugar Levels. Beschikbaar op: http://www.diabetes.co.uk/blood-glucose/what-affects-blood-glucose-levels.html Geraadpleegd op 30 juni 2015.