Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Wintersport

Wintersport vraagt extra voorbereiding bij diabetes. Kou, hoogte, sneeuw en ijs kunnen de bloedglucose beïnvloeden, maar ook de werking van medicatie.
Daarom geven wij graag enkele algemene tips voor mensen met diabetes die op wintersport gaan.

Tijdens de wintersport kunnen de volgende tips u helpen om volop te genieten van uw reis naar de sneeuw:

  • Skiën, langlaufen, snowboarden en schaatsen zijn intensieve wintersporten, die veel energie kosten. Hoe beter de conditie, hoe gemakkelijker de omschakeling zal zijn naar een hoger energieverbruik tijdens de wintersport. Kunstijsbanen en -pistes zijn zeer geschikt voor conditietraining, al is het effect van hoogte en koude op diabetes daar niet te ervaren.
  • Als u een berg of skipiste opgaat, neem dan voldoende drinken en eten mee (boterhammen en druivensuiker) om hypo's op te vangen.
  • Bewaar uw diabetesmateriaal onder uw kleding, zo dicht mogelijk bij of tegen het lichaam, om bevriezing te voorkomen. Leg de rest op uw hotelkamer. Bescherm ook uw voorgevulde ampullen, insulinepomp en bloedglucosemeter tegen bevriezing. Insuline mag niet bevriezen. Bevroren insuline is niet meer werkzaam en moet liefst meteen worden weggegooid
  • Meer bewegen vergroot de kans op hypo's. Bij intensief sporten en bewegen is meestal minder medicatie nodig (tot wel vijftig procent minder!). Overleg vooraf met uw arts of diabetesverpleegkundige of uw medicatie tijdens de wintersport moet worden aangepast.
  • Hoogte is ook van invloed op de bloedglucosewaarden. Hoe hoger u op een berg komt, hoe minder insuline nodig is. Maar dit geldt beslist niet voor iedereen. Meet uw bloedglucose vaker op vakantie en hou druivensuikers bij de hand. Wees ook alert op nachtelijke hypo's.
  • Een glaasje wijn of bier bij uw lunch op de piste? Of tijdens de après-ski? Hou dan rekening met het bloedglucose verlagende effect van alcohol. Drink best geen alcohol wanneer u daarna nog verder wilt skiën.

Delen

Opslaan onder: