Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Koolhydraten tellen en koolhydraatporties

Mythe: Als je diabetes hebt, mag je geen snoep of suiker eten.

Waarheid: Voeding hoeft niet zoet te zijn of suiker te bevatten om je bloedglucose te verhogen.

Alle voedingsmiddelen met koolhydraten hebben invloed op je bloedglucose, ongeacht of de koolhydraten afkomstig zijn van aardappelen, pasta, brood of snoep.1

Natuurlijk kunnen verschillende voedingsmiddelen een verschillend effect hebben. Waarom?

Eiwitten, vet of vezels die je samen met koolhydraten eet, kunnen de absorptie van koolhydraten in je lichaam vertragen. Daarom kunnen de extra vezels in volkoren voedingsmiddelen je helpen een hoge piek in je bloedglucose te voorkomen. Bovendien helpt het ook als je koolhydraten eet bij een uitgebreidere maaltijd die vet en eiwitten bevat.2

Welke voedingsmiddelen bevatten geen koolhydraten? Groene groenten en bladgroenten, vlees en vis, tofu, kazen, eieren, noten en vetten.3 Om zeker te weten dat je op de juiste manier rekening houdt met al je koolhydraten, kan je een applicatie gebruiken zoals de Diafood app van ontwikkeld door Roche.

Er zijn natuurlijk nog meer redenen om suikerrijk voedsel te beperken en de voorkeur te geven aan andere soorten koolhydraten. Je zult je veel verzadigder voelen als je bijvoorbeeld een kleine aardappel eet dan wanneer je een eetlepel jam neemt − bovendien krijg je ook nog vezels, vitamine C en kalium binnen, die je lichaam nodig heeft.

Onthoud goed dat een koolhydraatportie zonder een overmaat aan suiker ook telt, ongeacht of deze afkomstig is van melk, erwten, abrikozen of een koekje.

1International Diabetes Federation. Diabetes education modules 2011: nutrition part 2: recommendations. Beschikbaar op: http://www.idf.org/education/resources/modules-2011/download. Geraadpleegd op 2 juli 2015.

2International Diabetes Federation. Diabetes education modules 2011: nutrition part 3: education. Beschikbaar op: http://www.idf.org/education/resources/modules-2011/download. Geraadpleegd op 2 juli 2015.

3Queensland Health. Understanding the carbohydrate portion. Beschikbaar op: https://www.health.qld.gov.au/nutrition/resources/diab_chocount15g.pdf. Geraadpleegd op 2 juli 2015.

Delen

Opslaan onder: