Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Voor een gezond hart

Wist je dat je hart per jaar ongeveer 35 miljoen keer klopt? Het is dus een spier die écht hard werkt! Maar om goed te blijven werken, heeft het hart je hulp nodig. Benieuwd wat je kan doen?

Pas op voor hoge bloeddruk. Als je een hoge bloeddruk hebt, moet je hart nog harder werken en je bloedvaten kunnen daaronder lijden. Houd er rekening mee dat voeding een belangrijke rol speelt bij de controle van je bloeddruk (zo is een te hoog natriumgebruik bijvoorbeeld een risicofactor).

Beperk je vetinname. Belangrijk is dat je de voorkeur geeft aan “goede vetten” (meervoudig onverzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetzuren) boven “slechte vetten” (verzadigde vetzuren en transvetten).

Meet vaker je bloedglucose. Een goede controle van je bloedglucose halveert het risico op hartziekten, hartaanvallen en beroertes.

Beweeg en blijf op een gezond gewicht. Regelmatig bewegen vermindert het risico op hartziekten en draagt bij tot een goede algemene gezondheid.

Werk samen met zorgverleners. Bespreek met je arts hoe je de risico’s het beste kunt beperken, raadpleeg je apotheker als je vragen hebt over je medicatie en maak een afspraak bij een diëtist als je je voedingsgewoontes wilt verbeteren.

Rook niet! Roken verhoogt de bloeddruk en verdubbelt het risico op hartziekten. De chemische stoffen in sigaretten tasten je bloedvaten aan, waardoor de slagaders verharden en het vermogen van het bloed om zuurstof door het lichaam te vervoeren belemmerd wordt. Stop dus nu met roken!

Ontspan. Stress is echt uit den boze: het verhoogt je bloedglucosespiegel en je bloeddruk, waardoor je risico loopt op hartziekten. Zoek naar manieren om te ontspannen − sporten, yoga of meditatie zijn bijvoorbeeld populair en doeltreffend.

Tot slot

Als je dit allemaal al doet, dan is dat fantastisch! Zo niet, bekijk dan hoe je kleine veranderingen in je gewoontes kan aanbrengen. Je hart zal je dankbaar zijn!

American Diabetes Association, “Diabetes and Heart Health - What’s the Connection?”: http://www.diabetes.org/mfa-recipes/tips/2012-02/diabetes-and-heart-health.html. Geraadpleegd op 9 januari 2015.

Delen

Opslaan onder: