Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Gezond eten met diabetes

Gezond eten en drinken is belangrijk. De juiste voeding kan bijdragen aan het verkleinen van het risico om diabetes te krijgen. Als je diabetes hebt moet je je hele leven goed opletten wat je eet. Sommige voedingsmiddelen verhogen de bloedsuikerspiegel, andere zorgen juist voor lagere bloedsuikerwaarden. Is er een verband tussen Diabetes en voeding?

Diabetes en voeding: hoe verklein je het risico?

Of je nu jong of oud bent: iedereen kan te maken krijgen met diabetes. Helaas weten we op dit moment nog niet hoe je diabetes type 1 kunt voorkomen. De kans op het krijgen van diabetes type 2 daarentegen, kun je voor 50% verkleinen door gezond te leven. Naast erfelijkheid is een ongezonde levensstijl namelijk één van de grootste oorzaken van het krijgen van diabetes type 2. Wanneer je ongezond eet, wordt overtollig vet door het lichaam opgeslagen en kun je dikker worden. Bij overgewicht reageert je lichaam minder goed op het hormoon insuline. Er wordt niet voldoende insuline aangemaakt en daarnaast werkt de insuline die nog wel wordt aangemaakt minder. De suikers in je bloed kunnen hierdoor onvoldoende worden afgebroken. Een mogelijk gevolg is het krijgen van diabetes type 2. Betekent dit dat iemand zonder overgewicht geen diabetes kan krijgen? Helaas niet. Ook een teveel aan buikvet kan er aan bijdragen dat de insuline in het lichaam haar werk niet goed kan doen. Let daarom goed op je voeding.

Koolhydraten en diabetes

De meeste mensen weten dat het eten van te veel suikers niet goed is voor iemand met diabetes. Vaak wordt er bij suiker enkel gedacht aan toegevoegde suiker, maar je lichaam zet veel van het voedsel dat je binnenkrijgt om in glucose (suiker). Daarom is het van belang om niet alleen naar toegevoegde suikers, maar ook naar het aantal koolhydraten te kijken dat zich in voedsel bevindt. Koolhydraten is de verzamelnaam voor suikers en zetmeel en deze bevinden zich in bijna alles wat je eet. Meer informatieover koolhydraten is te vinden op het internet.

Gezonde voeding en diabetes

De hoeveelheid suikers in het bloed wordt beïnvloed door sport, stress, griep, beweging, emoties, eten en drinken. In principe mag je met diabetes alles eten. Het is echter belangrijk dat je goed let op je bloedsuikerspiegel. Er is voedsel dat vrijwel geen invloed heeft op je suikerspiegel, maar er zijn ook producten die de bloedwaarden in een korte tijd flink kunnen doen stijgen. Het gevolg van een teveel aan suikers in het bloed kan een hyper zijn. Je moet daarom regelmatig berekenen of je niet teveel suikers binnenkrijgt. Je zou het niet verwachten, maar aan een pak tomatensoep kan een grote hoeveelheid suikerklontjes zijn toegevoegd. Zelfs in brood of vlees kan extra suiker toegevoegd zijn om de producten op smaak te brengen. Let daarom altijd goed op en lees de etiketten.

1International Diabetes Federation. Diabetes education module 2.2b, 2011: Nutrition Part 2 Recommendations. Beschikbaar op: http://www.idf.org/education/resources/modules-2011/download Geraadpleegd op 30 juni 2015.

2 American Diabetes Association. Diabetes Superfoods. Beschikbaar op: http://www.diabetes.org/food-and-fitness/food/what-can-i-eat/making-healthy-food-choices/diabetes-superfoods.html Geraadpleegd op 30 juni 2015.