Accu-Chek®

YouTube Deze pagina delen Deze pagina afdrukken

Sluiten X

Stuur een link naar een vriend

Gelieve alle velden in te vullen.

Tip: om naar meerdere e-mail adressen te verzenden, scheid elk e-mailadres door een komma.

Lichaamsbeweging en sport

Lichaamsbeweging stimuleert de aanmaak van insuline en kan gebruikt worden om de bloedglucose in evenwicht te houden en de risico’s op diabetescomplicaties te verminderen. Onderzoekt toont aan dat lichaamsbeweging zelfs kan helpen bij het voorkomen van type 2 diabetes.1

Eten laat uw bloedglucose toenemen, terwijl diabetesmedicatie en lichaamsbeweging het laten dalen. Tijdens het sporten gebruiken uw spieren de suiker in uw bloed als energie. De insuline die in uw lichaam circuleert, zorgt ervoor dat de suiker wordt opgenomen in de cellen.

Alvorens u met sport begint, spreek erover met uw professionele zorgverlener, eet gezond en probeer uw insulinebehoeften zo goed mogelijk te begrijpen. 1 tot 2 uur voor een activiteit eten zorgt ervoor dat uw bloedglucose te snel daalt. Het is mogelijk dat u tijdens het sporten extra voedsel nodig heeft om uw bloedglucose stabiel te houden. Neem een koolhydraatrijke snack mee als u gedurende lange tijd aan lichaamsbeweging gaat doen.

 

U verlaat nu de ACCU-CHEK website.

De website waar u naar gelinkt wordt, is niet verwant met www.accu-chek.be. Roche is niet verantwoordelijk voor de inhoud van externe websites.

The long-term effect of lifestyle interventions to prevent diabetes in the China Da Qing Diabetes Prevention Study: a 20-year follow-up study.

Welke positieve effecten heeft sporten?

Door regelmatig en verantwoord te sporten kan u uw bloedglucosewaarde beter onder controle houden. Beweging heeft tenslotte invloed op een aantal zaken.

  • U gaat overgewicht tegen. Hierdoor werkt de insuline beter en is de kans op hart- en vaatziekten een stuk kleiner.
  • Uw insulinegevoeligheid neemt toe. Hierdoor heeft u minder insuline nodig om uw bloedglucosewaarden onder controle te houden.
  • U kunt stress verminderen.

Deze factoren versterken elkaar bovendien. Toch zijn er ook risico’s verbonden aan sporten en bewegen. De kans op blessures en hypo’s neemt bijvoorbeeld toe. Gelukkig kan u beide voorkomen door de juiste voorzorgsmaatregelen te nemen.

Terug naar boven

Accu-Chek® nieuwsbrief

Heb je je al ingeschreven voor de Accu-Chek® nieuwsbrief? Het wordt een paar keer per jaar verstuurd naar alle abonnees via e-mail. Wil je de digitale nieuwsbrief ook ontvangen? Schrijf je dan nu in!

De zorg voor kinderen

Heeft u een kind met diabetes? Wilt ugraag weten hoe u hen kan helpen met hun diabetesbeheer? Wij geven u graag enkele tips over zelfcontrole, gezonde voeding, lichaamsbeweging en nog veel meer.

Deze website bevat informatie over producten voor een breed publiek en kan productdetails of –informatie bevatten die anders niet beschikbaar of geldig in uw land zou zijn. Gelieve op te merken dat we niet verantwoordelijk zijn voor de toegang tot informatie die niet beantwoord aan elk geldig juridisch proces, regulatie, registratie of gebruik in het land van uw oorsprong.